Gym en sport

Mijn naam is Inez Legger en ik ben vakleerkracht bewegingsonderwijs. De meeste kinderen vinden het erg leuk om te gymmen. Lekker je energie kwijt kunnen en samen bewegen met je klasgenoten. Mooi om te zien dat de leerlingen ’s ochtends al komen kijken in de gymzaal wat ze die dag gaan doen met de gymles. Ik ben dan ook blij dat ik dit te gekke vak mag geven!

Na even vrij spelen ga ik de verschillende activiteiten uitleggen en gaan de kinderen aan de gang. Ik heb meestal 4 onderdelen klaar staan in de gymzaal en afhankelijk van de grootte van de groep maak ik soms van 2 onderdelen 1 onderdeel, zodat de kinderen wat langer de tijd hebben per onderdeel en ze minder hoeven te wisselen.
Soms is het vermoeiend, soms wat lastig, soms wat minder leuk, maar over het algemeen is gymmen natuurlijk hartstikke leuk en bijna altijd gaat iedereen aan het einde van de les blij naar de kleedkamer. Hoogstens zijn er een paar kinderen die teleurgesteld zijn dat de gymles nu al afgelopen is.

Tijdens de gymlessen leren de kinderen goed en veilig bewegen en zonder dat ze het doorhebben ook nog allerlei andere vaardigheden. Hierbij moet je denken aan cognitieve kennis toepassen (hoeveel banken staan er, ik heb 21 kinderen en 3 vakken, hoeveel kinderen in een vak?), samenwerken, overleggen over de regels, afspraken maken met elkaar, rekening houden met elkaar, wachten op je beurt, omgaan met winst en verlies, eerlijk spelen, bewust worden van je eigen lichaam in de ruimte en in verhouding tot de andere kinderen.
Daarnaast kijk ik kritisch naar de algemene motoriek van ieder kind en kan ik indien nodig advies geven of meedenken over het vinden van een geschikte sport(club) of over een doorverwijzing naar bijvoorbeeld de fysiotherapeut.